Pressmeddelande från Informationsenheten, Lunds universitet,  2003-05-12
Ulrika Oredsson 046-222 70 28
Ulrika.Oredsson@info.lu.se

Barn med låtsaskompisar mer kreativa

Över hälften av alla barn har eller har haft en låtsaskompis. Ända upp i tio-årsåldern fortsätter vart femte barn att umgås med sina påhittade vänner. Eva Hoff har i en ny avhandling i psykologi från Lunds universitet undersökt kreativitet, fantasi och självbild hos tioåringar.

Tioårsåldern brukar anses som en problemfri mellanålder och är därför en ganska outforskad period i barns liv.
- Många vuxna och även forskare blir förvånade över att det är så vanligt med låtsaskompisar i den åldern, säger Eva Hoff och berättar att dessa låtsasvänner kan vara allt från pysslingar och vilda djur till jämgamla barn. Låtsaskompisarna kan ha många olika funktioner: De uppfinns bland annat som tröst, sällskap, motivation, självreglering eller helt enkelt för att sätta lite färg på tillvaron.

Genom att testa barnen med olika kreativitetstest har Eva Hoff kommit fram till att barn med låtsaskompisar ofta är mer kreativa än andra. Men hennes undersökningar visar också att barn med påhittade vänner många gånger har en sämre självbild än deras kompisar. De har färre vänner av kött och blod och det är inte ovanligt att de mår sämre psykiskt.
- Dessa barn verkar däremot kunna hantera sina sociala brister just tack vare sin kreativa förmåga, säger Eva Hoff.

Men trots att barn med låtsaskompisar ofta har en sämre självbild så finns inga självklara samband mellan självbild och kreativitet. Det har Eva Hoff också visat genom sin forskning. Självbilden byggs på barnets uppfattning om sitt psykiska välbefinnande, sina talanger och relationer till vänner och föräldrar. Eva Hoff hade väntat sig att mer kreativa barn skulle ha en annan självbild än mindre kreativa men hon fann inga skillnader. Det fanns ungefär lika många kreativa barn som beskrev sig som populära och psykiskt välmående som sådana som beskrev sig som ensamma och mindre välfungerande.
- Ett kreativt barn kan alltså både vara klassens ljus och en ensamvarg, säger Eva Hoff. Hon menar att kreativitetsbegreppet är komplext och att det blir mer användbart om man skiljer mellan introverta och extroverta kreativa personligheter.


Eva Hoff disputerar med sin avhandling The Creative World of Middle Childhood fredagen den 16 maj kl 13.00 i Kulturens Auditorium, Lund.
För mer information kontakta henne på telefon 046-222 86 87 eller e-post Eva.Hoff@psychology.lu.se


Pressmeddelanden, index | Informationsenhetens hemsida | Lunds universitets hemsida
webmaster@info.lu.se
2003-05-12